Diagnosen som avslutar varje kapitel i Rik matematik ger dig som lärare stöd att dokumentera och analysera resultaten.
Diagnosverktyget gör det lätt att se vad som gick bra och vad som eventuellt gick mindre bra, för hela klassen eller för enskilda elever. Var det någon enskild uppgift som många i klassen hade problem med? Då kan du undervisa om just det igen på nästa lektion, och låta eleverna öva extra på det vid behov. Var det någon enskild elev som hade svårigheter med många uppgifter? Då kan du be just den eleven förklara närmare hur hen tänkte på de olika uppgifterna för att se vilken förståelse som saknas och visa och förklara efter behov.
Lärarhandledningen ger dig stöd att analysera resultatet. Vilka kunskaper testar den aktuella diagnosen? Vilka kunskaper är kritiska, i bemärkelsen att eleverna behöver ha dem för att på bästa sätt kunna tillgodogöra sig den fortsatta undervisningen? Vilka kunskaper är det inte kritiskt att eleverna har just nu men som det är bra för dig att vara särskilt uppmärksam på i fortsättningen? Vad finns det för vanliga missuppfattningar och fel och hur kan du hantera dem?
Fredrik Blomqvist visar och förklarar mer om diagnoserna i filmen nedan. Du kan också se vad professor Andreas Ryve har att säga om att arbeta med bedömning och utvärdering med Rik matematik här.
Pingback: Vad innehåller Rik matematik? - Fredrik Blomqvist
Pingback: Bedöma och utvärdera med Rik matematik - Fredrik Blomqvist