Rik matematik åk 1 A – lärarhandledning med lektionsförslag, lärarwebb och kopieringsunderlag. Av Andreas Ryve och Fredrik Blomqvist.
Rik matematik åk 1 A – elevbok. Av Andreas Ryve och Fredrik Blomqvist.

Rik matematik

Fredrik Blomqvist är författare till Rik matematik-serien, ett grundläromedel för matematik från föreskoleklass till och med åk 3. Ges ut av Bonnierförlagen Lära.

Syfte och bakgrund

Fredrik Blomqvist föddes under den korta period då Fredrik var ett populärt namn: 80-talet. Han växte upp i Tortuna, två mil norr om Västerås och dryga sju kilometer norr om Anundshög.

I ett Sverige som inte längre finns, kan tilläggas; ett Sverige som något nostalgiskt kan beskrivas som bygdegårdarnas, tryckartävlingarnas och britpopbandens storhetstid. Det var den tid då Saabarna rullades ut på löpande band från Stallbackas bilfabrik, skolan kommunaliserades och fotbollslandslaget skrev in sig i historien och folkets hjärtan genom att bjuda på en bragd i fotbolls-VM i USA, 1994.

Som barn var han envis, bestämd, pratsam och akademisk och inte mycket har ändrats i dessa avseenden under årens lopp. Om något har tillståndet förvärrats.

Utöver att spela fotboll och hockey som nästan alla andra spenderade han mycket tid med farmor och farfar, Maj-Britt och Ivan Blomqvist. Farfar Ivan, beläst arbetare från Ådalen som via maskinistutbildningen i Härnösand och maskinrummet på bogserfartyget Robert tog sig till Västerås och Svenska metallverken, var hans idol. Mellan schackpartierna  och läsningen frågade den unge Fredrik sin farfar om hur saker och ting förhöll sig och om hur det var förr. Farfadern berättade och barnbarnet lyssnade. Och på den vägen var det; förmodligen var det så intresset för litteraturen, samhället och historien grundmurades.

Efter att ha lämnat Rudbeckianska gymnasiet i Västerås (”tagit studentexamen” som det kallas trots att själva examinationen avskaffades 1968) och genomfört värnplikten (innan också den avskaffades) började Fredrik på lärarprogrammet vid Mälardalens högskola (numera Mälardalens universitet).

På grund av vad han kom att uppfatta som den svenska skolans alltför relativistiska kunskapssyn och alltför progressiva syn på lärarrollen och lärarens auktoritet, i kombination med lärarprogrammets tonvikt på teorier om lärande istället för fokus på undervisning, lämnade han Västerås för Uppsala. Efter en fantastisk studenttid i Uppsala, djupt insyltad i både det ena och det andra vid Norrlands nation, avslutade han studierna med en masterexamen i statskunskap.